Klanten ontlopen jouw website en dit zijn de redenen

Klanten die jouw website ontlopen, zijn inkomsten die door je neus geboord worden. Zeker wanneer jouw omzet vooral afhankelijk is van de online bezoekers die bestellingen plaatsen op de website. Maar waarom ontlopen die mensen je website eigenlijk en kun je dit zelf oplossen?

Spoileralert: veel van de redenen kun je zelf direct aanpakken, maar let op dat je niet per ongeluk een van de andere problemen veroorzaakt wanneer je aan de slag gaat!

Je bent vergeten je doelgroep te bepalen

Een fout die ik elke dag tegenkom wanneer een klant aangeeft dat de online omzet tegenvalt. Wanneer ik vraag wie er in de doelgroep zit, blijft het stil.

Laat ik direct duidelijk zijn: geen enkele website heeft een doelgroep die álle mensen omvat. Nul, nada. Er is altijd een focusgroep aanwezig. Soms kan het lastig zijn om die te bepalen, maar door goed op te letten op wie er op je website komt, kom je een aardig eind.

Kijk daarom altijd eerst naar je producten of diensten en bepaal de doelgroep. Aan de hand van de doelgroep bepaal je de opzet en inhoud van je website. Sluit jouw website naadloos aan op de doelgroep, dan ontlopen klanten jouw website niet meer.

De website wordt niet goed geladen op mobiele apparaten

Onvoorstelbaar maar waar: er zijn nog altijd websites die op mobiele apparaten compleet onleesbaar zijn. Geen enkele gebruiker blijft blokken van links naar rechts slepen om hele zinnen te kunnen lezen. Op het moment dat een gebruiker een onnodige handeling moet verrichten op een website, vertrekt minstens de helft direct.

Waarom? Omdat we tegenwoordig beter verwachten. En terecht ook, want zo lastig is het niet om een website responsief te maken. Voor mobiele gebruikers, maar ook mensen op een laptop, iPad of tablet.

De website laadt helemaal niet

Hoe lang heeft jouw website nodig om volledig in te laden? Kost het meer dan een paar seconden? Dan verlies je bezoekers. Kost het meer dan 3 seconden, dan hebben de meeste bezoekers al de weg teruggevonden naar de zoekmachines omdat het gewoon te lang duurt en zij denken dat de website niet meer werkt.

Oplossingen zijn voor de hand liggend:

  • Zorg voor een goede server zodat de uptime zo snel mogelijk is
  • Verklein afbeeldingen, niemand hoeft complete schilderijen op het scherm te zien
  • Gebruik foefjes zoals Lazy Load

Kom je er niet? Neem dan eens contact op met onze zoekmachine optimalisten die je graag verder helpen met het verkorten van de laadtijd van jouw website.

Het is een verkooppraatje geworden en helaas niet meer dan dat

We zitten inmiddels in 2019 en het internet is in hoge mate ontwikkeld. We zoeken antwoorden op vragen, handleidingen om bepaalde handelingen te kunnen verrichten en advies wanneer we even niet meer weten hoe het moet.

Wat we NIET zoeken, is een website met uitsluitend foto’s van producten of diensten met een prijs ernaast. Dan kunnen we namelijk net zo goed naar de brievenbus lopen en de reclame eruit halen.

Is jouw website een reclameblaadje geworden, dan heb je aardig wat werk te verzetten. Elke bezoeker die landt op een pagina met alleen maar producten en geen informatie, vertrekt tenzij hij of zij exact weet wat hij of zij nodig heeft. En dat zijn erg weinig mensen.

Geef daarom meer informatie. Waar je aan kunt denken:

  • Hoe kunnen jouw producten of diensten het best gebruikt worden?
  • Waarom ben jij de juiste aanbieder bent
  • Een blog met artikelen die betrekking hebben op de producten of diensten die je verkoopt
  • Antwoord op vragen die vaak gesteld worden (tip: Answerthepublic!)

Je bent aan het werk gegaan voor Google

Je hebt een leuk verhaal gelezen over keywords en je bent die vervolgens zoveel mogelijk gaan gebruiken. Daarna heb je gekeken naar SEO en dit heb je op heel je website toegepast.

Het gevolg: een website die technisch gezien goed zou moeten scoren, maar die onbruikbaar is. Laten we even eerlijk zijn: hoeveel bestellingen heeft Google dit jaar geplaatst bij je? Yahoo? Bing misschien? Geen, want zoekmachines plaatsen geen bestellingen.

Vraag 10 random personen om je website te openen en feedback te geven en monitor hun gedrag. Zo kom je er al snel achter waar het misgaat op jouw website. Tip: betaal de mensen een klein bedrag, daar worden de resultaten gegarandeerd beter van.

Het ziet eruit als de gemiddelde zolderverdieping

Afbeeldingen uitlijnen?website ontlopen en webdesign Kijken waar de tekst terecht komt bij het plaatsen? Ja, doe het alsjeblieft! Wanneer een gebruiker het idee heeft dat de website een rommeltje is, wordt er geen bestelling geplaatst. Niet omdat de gebruiker de knoppen niet kan vinden, want dat lukt meestal wel prima.

Mensen plaatsen geen bestellingen op websites die er rommelig uitzien omdat zij de website wantrouwen. Terecht ook, want de meeste oplichters knallen er een website uit binnen een dag en laten die een maand online om vervolgens te verdwijnen.

Hoe pak je dit het beste aan? Eigenlijk is het redelijk simpel. Begin eens met een goed webdesign, met sterke templates en de codes op de juiste plek. Hiermee pak je namelijk heel veel problemen in één keer aan, waardoor de kwaliteit van de website direct met sprongen vooruitgaat. Daarna ontlopen klanten je website echt niet meer.

Naviwat?

Niets is zo vervelend als verdwalen op een website. Heb je ooit meegemaakt dat je terug moest gaan naar de zoekmachine om de pagina terug te vinden waar je de aankoop wilde doen? En heb je dat toen ook zo gedaan?

Kleine kans dat je echt teruggegaan bent, want we worden echt niet blij wanneer er niet gedacht is aan de navigatie op de website. Sterker nog, ik kan je garanderen dat klanten jouw website ontlopen wanneer je te weinig aandacht besteedt aan de navigatie.

Voordat je kijkt naar de menubalk (wat een goed begin is), met navigatie wordt ook het volgende bedoeld:

  • Interne links met de juiste anchors naar relevante pagina’s
  • Buttons op de website
  • Een link naar je Home achter het logo op de website
  • Een sidebar (menu aan de zijkant) waar mensen relevante pagina’s direct kunnen bekijken

Navigatie op de website moet intuïtief zijn. Alle gebruikers moeten zonder zoeken precies kunnen vinden waar zij terecht kunnen. Dat geldt voor de pagina’s op de website, de live chat en de contactpagina én de home.

Te veel statuscodes die je eigenlijk al had moeten verhelpen

Onderhoud aan websites. website-statuscodesHet gaat nog regelmatig verkeerd. Statuscodes wil je NIET op je website hebben. Van de error 301 (moved permanently) tot de error 508 waarbij processen oneindig door blijven lopen: ze horen niet op je website voor te komen.

Elke statuscode zorgt ervoor dat de klant ergens terecht wil komen en daar nooit komt. Dat is niet alleen slecht voor het vertrouwen in de website, het zorgt er ook voor de klant geïrriteerd raakt en op een gegeven moment jouw website gewoon sluit omdat het écht niet werkt.

Wil je weten of er statuscodes op je website voorkomen? Dan kun je elke URL één voor één invoeren in Google om te zien wat het resultaat is. Je kunt ook mailen naar hallo@optimamedia.nl zodat wij aan de slag kunnen met onze software. Regelen we direct een scan voor je!

Reclame, reclame, reclame, hé een beetje tekst

Websites die alleen maar gericht zijn op verkopen, zijn websites die nooit goed gaan lopen. Wanneer alle pagina’s en alle tekst alleen maar gericht is op het maken van een sale, haken mensen al snel af. Terecht ook, want we willen niet uitsluitend 500x lezen waarom we nu direct iets moeten bestellen. We willen informatie vinden waardoor wij van bezoeker de omschakeling kunnen maken naar klant.

Spelfouten!

Of het niveau van de spelfouten websiteNederlandse taal de laatste taal in elkaar gezakt is, dat is meer vragen om een mening dan een feit. Maar het is wel een feit dat het de laatste tijd steeds vaker verkeerd lijkt te gaan.

Nu is een spelfout zelf vooral lelijk, maar niet direct een reden om een website te ontlopen. Zó erg is het ook niet. Maar heb je vijf of meer spelfouten op een pagina staan met een paar honderd woorden tekst, dan verlies je sowieso het grootste gedeelte van de kritische bezoekers.

Dit heeft een aantal redenen die ik je graag voorleg. Allereerst wordt weer de betrouwbaarheid van de website in twijfel getrokken. Spelfouten geven aan dat er te weinig aandacht besteed is aan de content en dat kan een indicatie zijn dat er meer problemen zijn. Daarnaast is het een storend element voor de mensen die wel goed zijn in het Nederlands.

Sterker nog, er zijn mensen die herhaaldelijk aangeven dat zij géén tekst kunnen lezen wanneer zij herhaaldelijke spelfouten tegenkomen. En eerlijk is eerlijk: daar hoor ik zelf ook bij.

Betekent dit dat je direct heel je website woord voor woord na moet gaan lezen? Nee, want een paar foutjes kunnen altijd gebeuren. We blijven mensen, geen machines. Wel raad ik je sterk aan om even in gesprek te gaan met je copywriter wanneer je veel fouten tegenkomt of zinnen die echt niet lopen. Die kosten jou namelijk klanten. Misschien is het toch tijd om op zoek te gaan naar een professionele tekstschrijver of een prijs te bieden waarvoor je schrijver ook iets meer kan doen en gewoon ’s avonds eten op tafel heeft.

Hoe erg is het wanneer klanten jouw website ontlopen?

Zie je dat er veel bezoekers jouw website ontlopen en zo snel mogelijk weer vertrekken? Dan is het tijd om een plan op te stellen, maar niet voordat ik even iets in perspectief gezet heb.

Bezoekers komen af en toe per ongeluk op websites terecht waar zij niets te zoeken hebben. Google maakt dan een incorrecte match tussen de zoekopdracht en het resultaat of de zoekopdracht is dermate ambigu dat Google heeft moeten kiezen wat de beste oplossing zou zijn – en heeft de verkeerde keuze gemaakt.

Zie je dat veel mensen jouw website bezoeken, maar direct vertrekken of nooit een bestelling plaatsen? Dan volg je de volgende stappen.

Analyse

Voordat je begint met aanpassen, maak je een analyse. Welke van de 11 bovenstaande redenen gaat of gaan op voor jouw website? Heb je te weinig content, zit het design niet goed in elkaar of heb je volledig het belang van de doelgroep gemist en praat je daarom voor het verkeerde publiek?

Plan van aanpak

Begin nooit zomaar direct te trekken in een website met aanpassingen en nieuwe elementen. Maak eerst een plan van aanpak en bepaal welke pagina’s het belangrijkste zijn om direct te doen en welke pagina’s later kunnen. Aan de hand van dit plan is het overigens ook makkelijker om extra mensen op het project te zetten.

De aanpak zelf

Hier voer je het plan van aanpak uit en zorg je ervoor dat jouw website weer helemaal aansluit bij de doelgroep.

Evaluatie

Het allerbelangrijkste van dit traject is het evalueren wat het effect is van de inspanningen. Bekijk vooral goed welke pagina’s beter scoren en welke pagina’s nog altijd achterblijven. Vergelijk vervolgens de aanpassingen die gedaan zijn. Zo weet je namelijk waar jouw klanten het beste op reageren.

Doorgaans wordt aangeraden om het evalueren pas na een ruime periode te doen, maar dit geldt vooral voor nieuwe websites. Bij deze aanpak moet je binnen een maand al een duidelijk verschil zien. Merk je dat het aantal hits via de zoekmachines ook toegenomen is, dan heb je een sterk begin.

Google merkt namelijk dat de bounce ratio lager wordt, omdat mensen langer op de website blijven en soms nooit terugkeren naar de initiële zoekopdracht. Wanneer dit het geval is, rankt Google jouw website hoger op de zoekopdrachten die succesvol afgerond werden op jouw website.

Dus: meer bezoekers die langer blijven en ik heb het goed gedaan

Nope. Zo werkt het helaas niet. Bezoekers leveren geen geld op, tenzij je een vaag reclameprogramma op de achtergrond hebt draaien en rekent op miljoenen bezoekers per dag.

Het gaat om de funnels die je hebt en of je van een bezoeker een klant kunt maken. Elke bezoeker die je ergens in het traject verliest, is een gemiste kans. Nu moet je je dat niet direct aantrekken, in elke branche is er een bepaald percentage van de bezoekers die klant wordt. En dit is nooit 100.

Bezoekers die jouw website ontlopen? Dat is nu verleden tijd!

Heb je veel klanten die jouw website ontlopen of heb je het idee dat het veel beter kan dan hoe het nu loopt? Dan is het tijd om een grondige analyse te maken waarbij je vooral kijkt naar de gebruikerservaring. Pas aan wat aangepast moet worden en blijf meten om te zien wat het effect is, zodat je ook weet waar je op moet letten in het vervolg.

Heb je hier écht geen zin in of wil je het graag uitbesteden zodat jij zelf aan de slag kunt met de rest van de takenlijst die je nog hebt liggen? Bel me dan even op 088 06 66 176 zodat we een kennismakingsgesprek kunnen plannen met een kopje koffie!