optima-media-digital-marketing

10 redenen waardoor je Social Media verkeerd gebruikt

veelgemaakte fouten
7 veelgemaakte fouten op je Over Ons-pagina
14 december 2016
SEO trends
4 SEO Trends die elke Ondernemer moet weten
14 februari 2017
Social Media verkeerd gebruikt

Social Media verkeerd gebruikt: Met zoveel verschillende Social Media is het voor veel bedrijven niet meer vanzelfsprekend om daar ook succesvol in te zijn. Een koppeling vanuit social media en je professionele website is niet voldoende. Op social media zelf dient ook het een en ander verricht te worden om populariteit te verwerven.

Eén van de volgende 10 punten zal wellicht van toepassing zijn op jouw aanpak:

1. Social Media verkeerd gebruikt: Je post niet regelmatig updates

De grootste fout waar de meeste social media marketeers zich schuldig aan maken is dat zij zich niet vasthouden aan één vast schema waarin zij posten. Als jouw volgers zien dat je profiel voor een groot aantal dagen droog staat, dan zullen zij de gewoonte los laten om regelmatig jouw bedrijf en profiel in de gaten te houden.

2. Je krijgt niet meer volgers (dan je hebt)

Het werven van volgers is niet de perfecte manier om aan te tonen dat een pagina succesvol is. Niettemin, als jouw volgers niet toenemen ondanks jouw marketing strategie, dan dien je jouw strategie te revalueren. Probeer met iets nieuws te komen waarmee je aantal volgers (blijft) toenemen.

3. Je verspreidt en deelt informatie, maar anticipeert zelf niet

Het klinkt cliché, maar social media draait allemaal om conversaties. Als je continu alleen maar informatie verspreidt – dus alleen maar jouw gedachten deelt in de digitale wereld in een eenrichtingsverkeer – dan mis je de vele profijten die voortkomen uit het participeren en deelnemen op social media.

4. Je gebruikt jouw social media profielen als reclamebord

Onder geen enkele omstandigheid moet je je social media profielen gebruiken om jouw verkooppraatje te houden en jouw marketing boodschap te verspreiden. De inhoud die je verspreidt op social media dient informatief, vermakelijk en interactief te zijn. Als je je te vaak begeeft op het verkoopterrein, dan is dat ongetwijfeld een reden voor jouw volgers om je niet meer te volgen en jou af te schrijven.

5. Je plaatst dezelfde updates op al jouw social media profielen

Het type updates die het goed doen op Facebook, zijn niet hetzelfde als de updates die het goed doen op Twitter en de updates op Twitter zijn weer niet hetzelfde als die op Google+ en Pinterest of elk ander sociaal network. Als je dezelfde post herhaaldelijk op alle social media profielen plaatst, dan mis je de kans om jouw volgers effectief te bereiken op elke vorm van social media. Want elk netwerk heeft specifieke eigenschappen waar jij je op dient aan te passen.

6. Je hebt geen sociale richtlijn vastgesteld

Een deel van goede huisstijl is het vestigen van een aantal richtlijnen die jouw bedrijf in het openbaar aanduiden – en social media zou hier niet uitgezonderd van moeten worden. Een aantal goede richtlijnen voor jouw bedrijf:

  • Wie is verantwoordelijk voor het updaten van jouw sociale profielen?
  • Hoe vaak worden jouw sociale profielen ge-update?
  • Wat voor inhoud post je erop?
  • Hoe gebruik je afbeeldingen in jouw updates?
  • Wat voor type ‘stem’ gebruik je bij het plaatsen van jouw updates?

7. Je gebruikt een ‘’post-voor-post’’ strategie

Hoewel het lijkt alsof social media marketing lijkt op een activiteit die in een opwelling wordt gedaan of bij spontane ideeën, is dit echter niet het geval. Bedrijven die de beste resultaten verkrijgen zijn degene die een goede strategie hebben bedacht om in connectie te blijven met hun volgers. Als jouw bedrijf nog geen strategie heeft, dan is het tijd om enkele social media doelen te stellen die het dagelijks posten van updates omvangt.

8. Je negeert (of verwijdert) negatieve sociale uitlatingen

Social Media verkeerd gebruikt: Ongeacht hoe “goed” je bedrijf mag zijn, negatieve uitlatingen zullen er altijd zijn. En als het gebeurt, dan is er slechts één manier om hiermee om te gaan. In plaats van het te negeren – of nog erger het bericht te verwijderen – bied jouw oprechte excuses aan, geef een goede en onderbouwde uitleg van wat er mis is gegaan en informeer over de stappen die je van plan bent te ondernemen om de klant te compenseren of geef de garantie dat het niet meer gaat gebeuren.

9. Je reageert niet snel genoeg op een post

Volgens een onderzoek die is uitgevoerd door de Social Habit, verwachten klanten die een bedrijf om hulp vragen via sociale kanalen een responstijd van 30 minuten. Sterker nog, 24 procent verwacht een responstijd van 30 minuten, zelfs als zij de vraag buiten werktijd stellen. De conclusie? Als een klant jou een vraag stelt, dien je snel te antwoorden. Als het beheren van jouw social media profielen te moeilijk of te veel voor je wordt, dan kun je handige tools gebruiken zoals Hootsuite (gratis) gebruiken om het proces te vergemakkelijken.

10. Je houdt de return on investment (ROI) niet in de gaten

Social Media verkeerd gebruikt: En als laatst, houd in gedachte dat social media gesprekken en connecties belangrijk zijn, maar dat jouw bedrijf ook vooruit moet gaan gezien de investeringen die je doet – je dient er meer uit te halen dan je erin steekt en dit doe je door met ROI te werken. Ongeacht welke uitkomst je hoopt te bereiken met social media marketing, er is een manier om jouw inspanningen en tijd bij te houden om er zeker van te zijn dat jouw middelen wijselijk gebruikt worden.

Social Media verkeerd gebruikt: Nu wil ik van jou weten.. Heb jij je ooit schuldig gemaakt aan bovengenoemde punten? Deel jouw ervaringen hieronder!

Geef een reactie

Contact