Deze 10 fabels over linkbuilding mogen het sprookjesboek in. Vandaag nog!

Fabels over linkbuilding. Af en toe heb je als website-eigenaar het idee dat je ene Grimm de schrijver geweest is voor bepaalde content over het gebruik van linkjes. Of dat er informatie gebruikt is uit 2002, toen de parameters van Google nog compleet anders waren.

Ik deel graag de top 10 uit de fabels over linkbuilding die ik zelf de afgelopen drie maanden tegen ben gekomen. En ik leg graag uit waarom deze fabels gewoon terug mogen naar de sprookjesboeken.

Wacht even, waarom is linkbuilding zo belangrijk?

Linkbuilding is een van de belangrijkste pijlers van SEO. Zonder linkbuilding is je SEO eigenlijk niet veel waard. Ja, je kunt geweldige content op je website hebben met de juiste zoekwoorden in de tekst, maar zonder linkjes wordt het nooit optimaal.

Vergeet niet dat de crawler van Google het internet doorzoekt aan de hand van de linkjes op websites. Op het moment dat je intern geen links hebt staan en óók geen backlinks hebt die naar jouw pagina’s leiden vanaf andere websites, dan kun je eigenlijk beter gewoon stoppen met schrijven. Werk eerst eens aan je linkbuilding of laat mijn collega’s eens meekijken om te zien waar de kansen liggen voor jouw website.

Het kopen van een massa backlinks werkt!

Wanneer je al wat langer op het internet bezig bent, dan ken je misschien de pakketten nog. Meer dan 1.000 backlinks voor $ 50, maar alleen wanneer je via PayPal betaalt. Of honderden backlinks voor een paar knaken, maar zonder rapport.

De links werden wel degelijk geplaatst, maar de kwaliteit van de websites en de links was zo ontzettend slecht dat jouw website wegzakte in de resultaten. Deze ‘black hat’ SEO-strategie zorgt er nog steeds dagelijks voor dat websites een penalty krijgen van Google. Concreet betekent dit dat jouw website gewoon niet meer getoond wordt in de zoekresultaten van Google omdat je de regels overtreden hebt.

Is het kopen van duizenden backlinks makkelijk? Ja, zeker. Je hoeft alleen maar te betalen. Maar heeft het ook effect? Ja, alleen een zwaar negatief effect. Wat dat betreft kun je beter je geld in de prullenbak gooien, dan krijgt je website namelijk geen straf.

Nog een puntje waarom dit niet werkt: Google wil organische links zien, omdat deze Google ‘vertellen’ dat een bepaalde pagina op het internet het beste antwoord is op een zoekopdracht van een gebruiker van Google. Dat is voor de meeste mensen duidelijk.

Hoe organisch is het verwerven van 1000 links op een dag en vervolgens helemaal niets, totdat je weer een keer besluit je portemonnee te trekken? Het is niet alleen zo dat Google dit echt niet waardeert, Google vindt dit fraudeleus (terecht) en zal niet twijfelen om je een regelrechte straf te geven. En heb je die eenmaal te pakken, dan is je volledige domein waardeloos geworden.

Onder de penalty uit proberen te komen, dat is een bijzonder lange en vooral dure weg. Gok daarom niet en koop nooit massaal backlinks in aan de hand van de fabels over linkbuilding, want al je inspanningen gaan zo lijnrecht de container in.

Het kopen van gerichte backlinks werkt ook!

Oké, duizenden backlinks ineens kopen werkt dus niet, maar wat gebeurt er wanneer je gericht linkjes koopt? Er zijn veel startpagina’s die ruimte aanbieden voor een gesponsorde link en steeds meer bloggers bieden ook advertentieruimte aan. Is dat net zo slecht?

Nee, het is minder slecht omdat je hier geen directe penalty voor krijgt. Goed is het echter ook niet, en dit heeft een lange lijst met redenen:

  • Alle links in gesponsorde content en advertentievlakken zijn waardeloos. Zij voegen niets toe aan linkjuice;
  • Lezers en Google herkennen de link als een betaalde link en dat werkt in je nadeel
  • Het is zó makkelijk dat elke concurrent direct hetzelfde kan doen, waardoor het effect weg is
  • Het is relatief prijzig in verhouding met de betere opties – die een beter resultaat hebben

Het maakt niet uit wat je doet, als er maar een link staat

Dit is in mijn ogen de ergste aanpak van linkbuilding. Lukraak linkjes plaatsen in een tekst, al dan niet op je eigen website, dat kan écht niet meer. Het is niet alleen fout, het is ontzettend storend en werkt zowel je bezoekers als Google tegen.

Ik schreef eerder al over het gebruik van ankers binnen teksten. De juiste woorden gebruiken en daarachter een link plaatsen, zodat de lezer en Google precies weet wat zij kunnen verwachten. Dat is hoe je het wel doet.

Woorden die je dus niet gebruikt voor een link, zijn:

  • Hier
  • Deze pagina
  • Daar
  • Link
  • Website
  • Bekijk dit artikel
  • Lees meer

Denk goed na over je ankertekst. Niet alleen op je eigen website, maar ook wanneer je een gastblog of linkbuildingartikel kunt schrijven met een link naar jouw website.

Bij zomaar ergens linkjes plaatsen, denken we direct ook aan reageren op blogs. Prima, reageer vooral overal op wanneer je een website opent. De meeste reacties worden gefilterd. Komt je link er wel door, dan wordt er automatisch een no-follow aan toegevoegd.

De crawler van Google volgt die link dus niet, ondanks wat de fabels over linkbuilding je wijs proberen te maken.

Iedereen kan backlink artikels schrijven, dus goedkoop is het beste

Backlink artikels schrijven is niet makkelijk. Het is voorbehouden aan de betere schrijvers, zeker wanneer je het beste resultaat wilt hebben. Moet jouw artikel met een link geplaatst worden op websites met hoge autoriteit, zoals autorai.nl en frankwatching.com, dan moet je van goeden huize komen.

Zij accepteren namelijk nooit zomaar een artikel. Reken er gerust op dat minstens twee personen kritisch gaan kijken naar de tekst. Hierbij wordt standaard gelet op een aantal factoren die erg zwaar meewegen:

  • Is de tekst foutloos?
  • Is de tekst relevant voor de lezers op de website?
  • Voegt het artikel iets toe aan de website zelf?
  • Wordt er niet gelinkt naar concurrenten van de site?
  • Is de backlink fraai verwerkt in de tekst, zonder dat het reclame lijkt?

Pas wanneer aan deze factoren voldaan is, overweegt de website het artikel te plaatsen. Maar dan ben je er nog niet.

Op het moment dat de link niet relevant is voor de website, het artikel zelf én de pagina waar je naar toe linkt, ziet Google de link als spam of onnatuurlijk verworven link. Je krijgt dat geen betere ranking, je verliest je positie in de zoekresultaten van Google juist.

En dat is waarom het zomaar even schrijven van een artikel voor een link nooit werkt. Heb je een in-house schrijver die prima teksten schrijft, maar die geen ervaring heeft met backlinks? Of een freelancer die redelijk wat kan met SEO maar die niet de meest creatieve geest is? Besteed het schrijven van artikelen voor linkbuilding dan alsjeblieft uit. Het kost iets meer, maar het levert je tegelijkertijd veel meer op.

Mijn collega Matthy vertelt je graag meer over de mogelijkheden die goede copywriters bieden voor jouw website.

Het maakt niet uit op welke website jouw backlink komt te staan

Dit is niet zozeer een van de fabels over linkbuilding zoals ik het beschreven heb. Het maakt namelijk echt niet uit, zolang je geen verrekte goed resultaat wilt hebben. En dat wil je wel…

Dan mag deze alsnog naar de fabels over linkbuilding, want het lukraak aanschrijven van websites voor gastblogs is leuk, maar het werkt niet. Het is per definitie van groot belang dat de link natuurlijk geplaatst kan worden en niet spammy overkomt. Dat gaat overigens vaker fout dan goed.

Een goed voorbeeld:

Een artikel over autoruitschade op een website over auto’s.

Een slecht voorbeeld:

Een makelaar op een zakelijke blog die niets te vertellen had.

In het eerste artikel ziet Google een aantal dingen die opvallen. Er zijn verschillende links gebruikt naar verschillende domeinen, waarbij direct duidelijk is dat het gaat om relevante links. Zij helpen de bezoeker en zij helpen Google om te indexeren wat precies van belang is. Ook zijn er linkjes gebruikt die het vertrouwen wekken, omdat zij verwijzen naar een autoriteit.

De tweede is een bijzonder slecht voorbeeld. Allereerst omdat ‘makelaar’ tweemaal in de ankertekst gebruikt is. Daarnaast is het een compleet zinloze tekst. Het had over letterlijk elke makelaar ter wereld kunnen gaan. Daar komt nog eens bij dat de omvang van de tekst zo gering is, dat Google dit direct aan zal merken als een spammy backlink. Overigens had een Trust-link hier ook niet misstaan of gewoon iets dat interessant zou zijn over deze makelaar in welke stad dan ook.

Linkbuilding is een off-site SEO-strategie: ook bij de fabels over linkbuilding?

Linkbuilding kun je zien als een off-site SEO-strategie. Klinkt als een bek vol, maar dat is het niet: het betekent dat je alleen werkt aan de linkjes op andere websites naar jouw website toe. En dat is slechts het halve werk helaas.

Wat heb je aan heel veel binnenkomende links? Simpel: je krijgt veel linkjuice binnen waardoor de PageRank van je pagina stijgt. Cool, want zo rank je een stuk beter in Google. Maar daar mag je niet stoppen!

Je wilt namelijk niet dat 1 pagina goed scoort. Je wilt een website die resultaten neerzet. Daarom zet je een linkbuildingstrategie op die werkt. Op je eigen website dus.

Let op: de linkjes naar pagina’s op hetzelfde domein leveren minder linkkracht op dan backlinks. Het zijn echter ook makkelijk te regelen links die je niets kosten, behalve een paar minuten. Gebruik je dit als basis op de juiste manier, dan zet je grote stappen met je linkbuildingprofiel! En je maakt het je bezoekers ook nog eens een stuk makkelijker.

Linkbuilding zorgt ervoor dat je website beter rankt

Ik hoor je denken: ‘Hoort dit ook bij de fabels over linkbuilding?’ Het antwoord is helaas ja, want het klopt niet. Laat ik een niet-zo-hypothetische case nemen. We noemen het bedrijf even Mark Metaal & Staal Veenendaal. Mark heeft een website met welgeteld vier pagina’s. De standaardoptie zeg maar:

  • Home
  • Metaal
  • Staal
  • Contact

Mark linkt de pagina’s onderling netjes aan elkaar en gaat op zoek naar backlinks. Dat wordt lastig, want Mark heeft automatisch geen killercontent op zijn website staan. Toch regelt hij via een freelancer 10 backlinks die ervoor zorgen dat zijn ranking iets steviger wordt.

Een maand later is het effect weg. Google kijkt namelijk niet alleen naar de linkbuilding. Het linkbuildingprofiel is een belangrijk onderdeel binnen de SEO-strategie, maar is niet het enige onderdeel. Besteed je geen of te weinig aandacht aan de overige factoren, dan ben je op de lange termijn alleen maar je geld kwijt.

Dus: zorg voor sterke content en maak het aantrekkelijk voor derden om naar jouw website te linken. Kost je niets en levert veel op omdat je een werkende website hebt staan!

Bij linkbuilding kies je uitsluitend voor een hoge DA

Er zijn twee redenen waarom dit naar het land der fabels over linkbuilding verwezen moet worden. Een reden die iedereen weet en een reden die zelfs SEO-experts over het hoofd zien.

De reden die iedereen kent: een backlink op een website met een enorme domeinautoriteit kost je al snel € 1000 of meer. Helaas mag ik geen concrete prijzen noemen hier, maar reken er gerust op dat je meer dan € 10.000 kwijt bent voordat je een grappig linkprofiel hebt op websites met een hoge domeinautoriteit waar je u tegen zegt.

Maar de reden die vaak vergeten wordt, maakt dit helemaal niet aantrekkelijk. Al zou je het geld ervoor hebben, dan moet je dit alsnog absoluut niet doen.

Google houdt van backlinks, maar dan wel de natuurlijke/organische variant. Dus de linkjes die ‘door de website-eigenaar’ zelf geplaatst kunnen zijn. Niet-organische links hecht Google geen waarde aan.

Hoe natuurlijk komt het over wanneer jij alleen backlinks krijgt van websites met een DA van 50 of meer? Niet, het is zelfs volstrekt onhaalbaar om dit te doen op een natuurlijke manier, en dat is precies de reden waarom je deze tactiek direct naar het land der fabels over linkbuilding moet sturen, want dit maakt de ranking van je website binnen no-time kapot.

Favels over linkbuilding: linkjes ruilen 1:1 is veel goedkoper!

Linkjes ruilen deden we in 2007. De tijd dat je een link plaatste ‘als de ander dat ook deed voor jou’.

Maar is dit compleet een fabel geworden? Nou, niet helemaal… Er zijn SEO-experts die moord en brand schreeuwen bij deze tactiek, maar zij missen een klein feitje. Er zijn tegenwoordig veel bedrijven die verschillende websites hebben. En dan zijn er ineens wel mogelijkheden.

Stel je voor dat jij twee websites hebt. Beide netjes verzorgd uiteraard, met ongeveer gelijke onderwerpen. Je benadert bedrijf X en die heeft ook twee websites. Link jij van jouw eerste website naar hun tweede website en linken zij van hun eerste website naar jouw tweede website, dan is er niets aan de hand.

Let er wel op dat dit bij voorkeur vanaf verschillende domeinen moet komen – en dat het nóg beter is wanneer de websites op een verschillende server staan.

Klinkt erg lastig nietwaar? Precies de reden waarom dit dus bij de fabels over linkbuilding komt te staan.

Linkbuilding is onmogelijk voor een gemiddelde website

Een wijs man zei ooit: ‘Als iets moeilijk is voor jou, denk dan niet dat het voor iedereen onmogelijk is.’ Helaas had Marcus Aurelius (121-180) geen Facebook, want het had hem aardig wat duimpjes opgeleverd waarschijnlijk.

Onmogelijk is niets wanneer het gaat om het internet. Moeilijk is echter veel, tenzij je de goede aanpak kiest. En laten we even eerlijk zijn met elkaar: het gaat niet altijd om geld, budget en de buffer die je binnen je bedrijf hebt. Het is niet altijd de grootste portemonnee die wint, het is de beste kwaliteit die wint.

Het gaat tegenwoordig namelijk veel meer om kwaliteit dan om geld. Kun jij een artikel schrijven dat een enorme toegevoegde waarde is voor een website, met een relevante backlink naar jouw pagina voor meer informatie (dus NIET DEZELFDE informatie!), dan is er heel veel mogelijk.

Ik heb acceptatie gezien van artikelen met een link naar een zwakke website, aanvullingen van de redactie voor de linkwebsite zelf en zelfs gezien dat de kosten voor het plaatsen van het artikel compleet geschrapt werden. De redactie vond het artikel zelfs zo sterk dat het lange tijd in de lijst met featured artikelen gestaan heeft.

En dan gebeurt er iets magisch. Niet alleen stijgt je PageRank, je krijgt ook veel bezoekers binnen via de links die extern geplaatst zijn. Mijn tip: gebruik minstens 20% van het budget dat je hiermee wint voor nieuwe backlinks. En uiteraard leg ik je graag uit waarom.

Dit doe je wél met je backlinks wanneer je wilt scoren

Fabels over linkbuilding zijn er genoeg. Misschien dat ik ooit nog een 2.0 versie van dit artikel schrijf om je nog meer fabels uit te leggen, zodat je precies weet waar je nog meer op kunt letten. Maar nu is het belangrijker om je te vertellen wat je wel moet doen.

Ik schreef dat je 20% van het extra budget moet gebruiken voor meer backlinks, wanneer je linkbuilding eenmaal resultaten geeft. Waarom: omdat het constant toevoegen van nieuwe backlinks veel beter is dan ineens 100 backlinks te verwerven.

Hoeveel backlinks perfect is voor je website, dat is afhankelijk van een flink aantal factoren:

  • De status van je website plus de domeinautoriteit
  • De doelstellingen die je met de website hebt
  • Het aantal backlinks dat de concurrenten maandelijks verwerft
  • De omvang van je website zelf

Het laatste punt heeft wat extra aandacht nodig. Heb je een website met een aantal pagina’s en tien blogs, dan is het onwaarschijnlijk dat je tientallen kwalitatieve backlinks per maand kunt vinden met een leuk budget. Op dat moment is het beter om maximaal drie tot vijf backlinks te zoeken en de rest van de tijd en het budget te besteden om je eigen website aan te vullen met kwalitatieve content. Zo ontwijk je de meeste fabels over linkbuilding namelijk ook direct.

Dus: in een notendop (geen fabels over linkbuilding):

  • Zorg voor een gevarieerd linkprofiel
  • Koop niet massaal backlinks in, want dit werkt niet
  • Besteed tijd en aandacht aan de artikelen waarmee je wilt linkbuilden
  • Zorg ervoor dat de content relevant is voor jouw website en de website waar de link op komt te staan
  • Wees kritisch en weeg de kosten af tegen de opbrengsten, ongeacht de fase waarin jouw website zich bevindt

Heb je hulp nodig bij het opzetten van je linkbuildingprofiel, wil je kijken of jij gestruikeld bent over de fabels over linkbuilding of wil je het schrijven van backlink artikelen uitbesteden aan een professional? Neem dan eens contact op met mijn collega’s via 088 06 66 176 of gebruik het contactformulier.

Wij hoeven niet te zeggen dat we de beste linkbuilders in Nederland zijn, dat doen onze klanten al voor ons. Profiteer jij ook van de kennis van de experts?