Een Adwords campagne is onmisbaar in het marketing plan. Alleen al vanwege het feit dat de eerste 4 posities op zowel desktop als mobiel worden ingenomen door advertenties waar uw concurrenten op staan. De mogelijkheden van AdWords zijn enorm uitgebreid en met behulp van Google Analytics kan er precies worden achterhaald wat bezoekers doen nadat ze op een advertentie hebben geklikt.  Hierdoor is de winstgevendheid van AdWords goed te bepalen.


Meetplan Google Adwords & Bing Ads

Voordat de campagne(s) live gaat zorgen wij eerst dat alles goed gemeten wordt. Op de bedankpagina’s van belangrijke meetpunten (bv. offerte of verkoop) plaatsen wij een pixel. Een andere optie om te meten is via Google Analytics en deze data te importeren naar Google Adwords. In Google Analytics worden de last click conversies vertoond. Dit betekent dat als een bezoeker eerst via Google Adwords op de site terecht is gekomen, daarna terugkomt op de website via een nieuwsbrief, de nieuwsbrief de conversie krijgt toegekend. Google Adwords is op basis van de laatste klik op een advertentie. De last click conversie van de nieuwsbrief is dan wel zichtbaar (toegekend) bij de Google Adwords data. Dit heeft onze voorkeur omdat het verschil met last click conversies in de meeste gevallen aanzienlijk is. Voordeel van het meten met de Adwords pixel:

  • Betere sturing op kosten/conversie
  • Betere sturing op zoekwoordniveau
  • Het aandeel van SEA is hierdoor beter zichtbaar te maken


Remarketing for Search pixel
Afhankelijk van het aantal website bezoekers per maand kunnen wij bepalen of remarketing for search haalbaar is. Is dit het geval dan plaatsen we eenmalig een pixel op alle pagina’s. Remarketing for Search is het laten zien van aangepaste advertenties via Google aan mensen die al eerder op uw website of op een bepaald gedeelte van uw website zijn geweest. Een aantal voordelen van Remarketing for Search:

  • Extra bieden op een interessante doelgroep
  • Advertenties richten op bezoekers die zijn afgehaakt in het bestelproces
  • Bieden op brede(re) zoekwoorden. Dit kan bijvoorbeeld van toepassing zijn wanneer de brede, generieke zoekwoorden in de markt te duur en niet-rendabel zijn. Zo kunnen we ervoor kiezen om alleen mee te bieden in de veiling wanneer een gebruiker op de Remarketing lijst voorkomt.


Koppeling Google Analytics en Google Adwords
Net zoals bij het meten zorgen we voor het live gaan van de campagnes dat Google Analytics gekoppeld is met het Google Adwords account. Voordeel van deze koppeling:

  • Data vanuit Google Adwords overzichtelijk in Google Analytics
  • In één overzicht de kosten en opbrengsten per campagne
  • Data vanuit Google Analytics overzichtelijk in Google Adwords
  • Betere sturing mogelijk op relevantie van de zoekwoorden/advertenties/bestemming pagina’s. Belangrijke factoren van relevantie zijn het bouncepercentage, aantal bezochte pagina’s per bezoek en tijdsduur per bezoek.

 

Koppeling Google Adwords en Search console
Ook deze koppeling vindt voor livegang plaats. Voordeel van deze koppeling:

  • Inzage in de verhouding tussen betaalde en organische zoekresultaten
  • Achterhalen van nieuwe zoektermen die vervolgens toegevoegd kunnen worden zodat we nog gerichter kunnen adverteren


Zoekwoordanalyse
Welke zoekwoorden zijn relevant voor uw product? Hoe hoog zijn de voorgestelde biedingen van Google en daarmee de kosten per klik? En afhankelijk van het budget, met welke zoekwoorden gaat de campagne live? Om veel bezoek naar de website te krijgen is het inkopen van generieke zoekwoorden (bv. autoverzekering) het eenvoudigste. Dit brengt ook hoge kosten met zich mee. De klant gaat verder zoeken en zoekt bv. op autoverzekering afsluiten. De kans op een sale via deze zoekopdracht is hoger dan bij de generieke zoekterm. In overleg en op basis van onze ervaring is belangrijk om vooraf te bepalen hoe we het budget optimaal gaan inzetten.


Uitsluitingszoekwoorden
Vooraf proberen wij zo veel mogelijk woorden te bedenken die we kunnen uitsluiten. Dit zorgt bij voorbaat al dat we onnodige kosten voorkomen. Zodra de campagnes zijn ingeschakeld is dit een continu proces. Er bevinden zich altijd zoekopdrachten tussen die we vooraf niet konden bedenken. Het vooraf en continu uitsluiten van woorden zal het volgende resultaat opleveren:

  • Hogere relevantie
  • Voorkomen van onnodige kosten
  • Hogere CTR
  • Optimale inzet van budget


Campagne instellingen
Voor de optimale inzet van het budget is het belangrijk om de juiste campagne instellingen te hebben. De instellingen die hier het meeste invloed op hebben lichten wij hieronder toe:


Advertentieplanning
Op welke dag(en) en op welke tijdstippen is het conversiepercentage het hoogst? Dit kunnen we vooraf al instellen met onze en uw kennis, maar om het nog preciezer te maken is hier meer data voor nodig. Zodra deze data er is kunnen wij het volgende aan de advertentieplanning wijzigen:

  • Biedingen verhogen op dagen/tijdstippen met hogere kans op een sale/lead
  • Biedingen verlagen op dagen/tijdstippen met lagere kans op een sale/lead
  • Dagen en tijdstippen uitsluiten zodat het budget op een ander tijdstip effectiever ingezet kan worden.


Smartphone biedingen en inzet
Wel, niet of deels adverteren op een smartphone? Het adverteren op een smartphone is afhankelijk van een aantal factoren. Op basis van deze factoren bepalen we wat voor uw bedrijf het beste is:

  • Is de website via de smartphone gebruiksvriendelijk?
  • Hoe hoog is het advertentiebudget?
  • Wat is uw product/dienst? Is bijvoorbeeld telefonisch contact van groot belang voor uw bedrijf, dan is het ook belangrijk om goed zichtbaar te zijn met uw advertentie.

Adverteren op smartphone is een must omdat men vaak de oriëntatie fase instapt op hun mobiele telefoon. Als ik zoek op “verhuizen den haag” dan zie je dat de eerste 4 posities advertenties zijn. Naar beneden scrollen doet men weinig dus in de top 3 staan is een pré.


Rouleren van advertenties
Het testen van advertenties is belangrijk om erachter te komen welke advertentie de hoogste CTR oplevert. Daarnaast is het ook mogelijk om twee dezelfde advertenties te rouleren met verschillende bestemmingspagina’s. Zo kunnen we erachter komen welke pagina het hoogste conversiepercentage heeft. Is er een tijdelijke korting of actie dan verwerken wij deze in de advertentie en sitelinks.


Targeting op locatie
Afhankelijk van uw product/dienst bepalen we de targeting. Welke mogelijkheden zijn er met betrekking tot targeting:

  • Adverteren op landniveau
  • Adverteren op regioniveau
  • Adverteren op plaats niveau
  • Adverteren op land met hogere/lagere bieding op een regio/plaatsnaam


Accountstructuur
Een overzichtelijke en duidelijke accountstructuur is bepalend voor het resultaat. Per productgroep/service/dienst/merk maken wij een campagne met een uitgebreide reeks van advertentiegroepen. Onder deze reeks advertentiegroepen delen wij de zoekwoorden in. Aan de naam van de advertentiegroep herken je direct de zoekwoorden die hieronder vallen. Deze zoekwoorden sluiten weer aan bij de advertenties waar de termen terug zijn te vinden in de kop, zichtbare URL en één van de twee beschrijvingsregels. Samen met een relevante landingspagina zal dit het volgende resultaat en voordeel opleveren:

  • Eenvoudiger accountmanagement
  • Optimale kwaliteitsscore waardoor lagere kosten per klik
  • CTR verhoging door relevantie zoekwoord en advertentie
  • Hoger conversiepercentage
  • Betere sturing mogelijk op ROI


Sitelinks
Om de relevantie van de advertenties te verhogen voegen wij op campagne- of advertentiegroepniveau relevante sitelinks (oproepextensie/highlights/website informatie/locatie extensie en extensies voor sitelinks) toe. Alle sitelinks zullen gericht zijn op het product, service op dienst. Dit zal het volgende resultaat opleveren:

  • Ruime advertentie
  • Verhoging CTR
  • Toename van telefonisch contact met een potentiele klant
  • Hogere relevantie
  • Met de extensies voor sitelinks kan de bezoeker naar diepere pagina’s verstuurd worden


Adverteren op Bing

Ons advies is om naast Google Adwords ook te adverteren bij Bing. Zodra de Google campagnes zijn opgezet kunnen wij deze eenvoudig importeren naar Bing. De voordelen van adverteren bij Bing:

  • Hoger conversiepercentage
  • Hogere gemiddelde orderwaarde
  • Lagere kosten per klik
  • Extra bezoekerskanaal

Accountmanagement
Voor het optimale resultaat is het van groot belang dat na livegang het account wordt onderhouden.
Het aantal uren per maand aan onderhoud verschilt per klant en bepalen we vooraf. Heeft u bijvoorbeeld een webshop en bent u van plan uw assortiment uit te breiden en daarop te willen adverteren. Dan kan het voorkomen dat dit niet past in de afgesproken onderhoudsuren. In dit geval bepalen we in goed overleg wat de kosten hiervoor zijn. Wat u van ons kunt verwachten met de vooraf besproken onderhoudsuren:

  • Advies, Analyse en rapportage(s)
  • Zoekwoorden uitsluiten
  • Zoekwoorden toevoegen
  • Zoekwoorden testen
  • Advertentiegroepen toevoegen
  • Campagnes toevoegen
  • Advertenties testen
  • Acties/kortingen verwerken in de advertenties
  • Pagina’s testen
  • Biedingen verhogen/verlagen

©2017 Optima Media. Alle rechten voorbehouden.